Gezi Rehberi: Londra 1. Kısım

Alihan98ersoy
5 min readJul 20, 2024

--

Created by: Rashed Abdullah www.artstation.com/artwork/9mZaJN

Merhabalar bu yazımda sizlere birçok kez Londraya gitmiş ve her seferinde detaylı planlar yapmış birisi olarak kendi Londra gezinizi planlamanıza yardımcı olacak ve sizlere yeni ufuklar açacak bilgiler aktarmaya çalışacağım. Şimdiden iyi okumalar:)

Londra neredeyse 10 milyona yakın insanın yaşadığı, Hem İngiltere’nin hemde Birleşik Krallığın başkenti ve İngilterenin en büyük şehri olarak, zengin tarihi, kültürel çeşitliliği ve kozmopolit yapısıyla dünyanın en önemli metropollerinden birisidir. Thames Nehri’nin kıyısında yer alan şehir, Roma döneminden bu yana ticaret, finans, sanat ve eğitim merkezi olma özelliğini sürdürmüştür.

Londra seyahatiniz için en uygun zaman diye bir kavram yok diyebiliriz özellikle ilk kez gidiyorsanız. Çünkü ilk kez gidecek insanların yapabilecekleri şeyler az çok belli ve her dönem yapabilirsiniz. Seyahatinizi belirlerken en ucuz uçak bileti fiyatına göre tarih belirleyebilirsiniz:) Ama artık yeni şeyler arıyor iseniz yılbaşı dönemini tavsiye ederim. Özellikle resmi yılbaşı tatilinden hemen önceki hafta. Aman dikkat Aralık ayının son pazarı itibari ile başlayan tatil ile ulaşım dahil bir çok hizmet ve aktivite bitiyor ve yılbaşı tatili planlarsanız tatil başlangıcına dikkat edin. Tatil başlangıcı olan pazar günü dönüş bileti alan biri olarak söylüyorum, havalimanına ulaşmak biraz zorlu olabiliyor. Aynı durumu yaşarsanız “National Express” i kullanabilirsiniz. Bizdeki şehirler arası otobüs gibi düşünebiliriz. Yada Uber&Bolt veya taksi de kullanılabilir.

Kısacası en uygun zaman:

  • Eğer sıcak havaları seviyorsanız, yaz ayları, hem günler uzun hemde güneş size gezmeniz için enerji verecektir. Ve Londra o kadar da sıcak olmuyor. Türkiyede sıcaktan bunaldıysanız güzel bir kaçamak olabilir.
  • Ama eğer noel pazarlarını gezmek ve soğuk havayı seviyorsanız. Aralık ayının sonu olabilir ama noel tatiline dikkat edin. Ondan önceki hafta olan son hafta tavsiyemdir. Ama mağlasef şehir o tarihte çok kalabalık ve günler kısa bu yüzden güneşten mahrum kalacağınız ve üşüyeceğiniz bir dönem.

Peki neden Londra? Uçak biletleri çok ucuz diyerek makalenin kalitesinin düşülmeyeceğim ama böyle bir gerçek var. Ama gerçek sebepleri söyle:

  • Yapabileceğiniz, gezebileceğiniz ücretli, ücretsiz çok fazla seçenek var. Öyleki hâlâ bir sonraki seyahatim için yeni şeyler planlayabiliyorum.
  • Şehiriçi ulaşım çok basit. Birçok yere hızlıca ve keyifle ulaşabiliyorsunuz. Özellikle 2 katlı otobüslerin üst katında seyahat ediyorsanız.
  • Dil faktörü. Şöyleki ben bir çok ülkeyi gezdikten sonra Londraya gittim ve garipsemiştim. Çünkü kendini yabancı gibi hissetmiyorsun sen onları, onlar seni anlayabiliyor. Bir Fransa, İtalya gibi değil.
  • Yerlilerin arasına karışabiliyorsunuz. Londra birçok yerden göç almış bir metropol olarak sizin bir yabancı olduğunuzu gizliyor. Bu da sizin daha rahat hissetmeniz sağlarken daha rahat hareket etmenize olanak sağlıyor.
Photo by Dave Kim on Unsplash

Ulaşım

Londrada hizmet veren ve Türkiyeden güzargahı olan 4 tane havalimanı var. Bu havalimanları ve bu havalimanlarının Londra merkeze ortalama mesajesi şöyle: Gatwick(LGW)28mil, Heatrow(LHR)13mil, Luton(LTN)34mil ve Stansted(STN)40mil.

Hemen bir hatırlatma: Londra mil kullanıyor ve trafik soldan akıyor:)
1 mil = 1.6 km

Ben eğer Londraya gelecekseniz 2 havalimanını tavsiye ederim. Gatwick ve Heatrow.

Gatwick: Uçak biletleri biraz daha ucuz, Şehire biraz uzak ama Gatwick Express tren hattı ile merkeze 30 dk de gidebiliyorsunuz. 17 — 20 pound kişi başı ücreti var ve şimdiden uyarayım binmeden makineden veya internet üzerinden almanız lazım. Aksi takdirde sanki metroya biner gibi binebilir ve normal metro parası ödeyebilirsiniz. Ama indiğiniz yerde sizi bekleyen ve tam ücret ödeyip ödemediğinizi kontrol eden görevliler oluyor benden söylemesi.

Heatrow: Merkeze daha yakın ve metro hattı ile Londraya gelebiliyorsunuz.

Gatwick mi Heatrow mu? Bence Gatwick çünkü uçak iniş saatleri Gatwickte daha erken saatlerde ve bu sayede Hem “Heatrow+Bolt”, Hem de “Gatwick+Gatwick express” deneyerek aynı otele gitmiş birisi olarak söylüyorum. Gatwick seçeneği ile daha erken saatte otelden çıkıp gezmeye başlayabiliyorsunuz. Fiyat olarak ikiside nerdeyse aynı tabi uçak bileti fiyatına göre karar verebilirsiniz. Döneme göre değişebilir.

Taksi-Uber-Bolt hangisi? Ben genellikle Londrada uzak mesafeler(havalimanı) yada metroların çalışmadığı günler için Bolt kullandım. Daha ucuz. Ama Londranın ikonikleşmiş taksisine de en az birkez binmenizi tavsiye ederim. Ve tabi eğer uber’i aktif olarak kullanıyorsanız belki indiriminiz falan varsa neden olmasın.

Metronun çalışmadığı günler mi var? Evet özellikle noel tatilinde çalışmıyor ama bu planlı bir durum. Birde İngilterede strike(grev) diye bir gerçek var. Eğer benim gibi Google haritalardaki ulaşım sekmesini kullanıyorsanız karşınıza bir strike yazısı ve kapısı kapalı metro çıkabilir:) Bugüne kadar grevler konusunda hiçbir büyük sorun yaşamadım. Sizlerde muhtemelen yaşamazsınız. Alternatifi bol bir şehir.

Şehir içi ulaşım

Metro ve otobüs için “Oyster kart” alabilirsiniz 5 pound deposito ücreti var ve içine para yüklüyorsunuz. Yada Master, visa veya AMEX kart da kullanabilirsiniz. Metro ve trenlerde hem binerken hemde inerken turnikede kart basıyorsunuz bu yüzden hangi kartı kullandığınızı karıştırmayın. Ve bazı duraklarda metro ile tren karışabiliyor yanlışlıkla şehirler arası trene binmeyin içinde bilet kontrolunde size bilet keserler:)

Hangi araca bineceğiniz nerede ineceğiniz konusunda benim gibi Google haritaları veya başka alternatifleri kullanabilirsiniz.

Metro bir seçenek ama mümkünse yürümenizi veya Otobüse binmenizi tavsiye ederim. Biraz şehirde kaybolmanız ve şehrin keyfini almanız dileğiyle ulaşım konusunu fazla uzatmıyorum. Bence herkesin kendi başına keşfetmesi gereken keyifli bir konu:)

Konaklama

Öncelikle şehrin haritasını biraz bilmek lazım. Ne nerde neresi nereye yakın.

Uzun yıllar Londrayı gezmenin sonucunda kaydettiğim konumlar

Fark ettiğiniz üzere “SOHO” ve çevresi Londra seyahatlerimin odak noktası fazlaca görülecek gezilecek yer var. Ama buna rağmen ben otel olarak, “FULHAM”, “EARL’S COURT” ve “SOUTH KENSINGTON” da kaldım. Bu harita da olmayan ve haritanın sağında nehir kenarında kalan “Canary Wharf” da değerlendirilebilir. Peki bu bölgeler benim odak noktalarıma uzak olmasına rağmen neden seçtim. Hem fiyat hemde ulaşım olarak bu bölgelerden tek bir metro veya otobüs ile merkezi noktalara ulaşabiliyorsunuz. Özellikle “EARL’s Court” hem “Picadilly” hemde “District” hatlarının odak noktasında yer alıyor. Ama diğer seçeneklere nazaran pek nezih bir yer değil. Ama bu bölgede kalırken hiç otobüse binemedim hem metro kullandım. O yüzden ilk kez Londraya gelecek insanlara “Fulhamdaki Fulham Road’ı” veya “South Kensington’ı” tavsiye ederim. Tabi sizin kendi tercihiniz ve belki bulabileceğiniz cazip fiyatlar doğrultusunda kendi kararınızı verirsiniz.

Başka birindende şu tasiyeyi aldım. Londra’da kalınacak popüler bölgeler: (West End, South Bank, Camden, Shoreditch) onuda paylaşmak istedim.

Yazı çok uzun olduğu için sizlere nereleri gezebilirsiniz neler yapabilir nerede yemek yiyebilirsiniz konularını anlattığım ikinci bir makale yazdım. Londra gezi reberime ikinci makalem ile devam edebilirsiniz.

--

--